wtorek, 10 lutego 2009

Z SZAFY GANOBISA - OŚ Nr 10


Zbiornik, który przedstawiam na zdjęciu, pochodzi z dawnej fabryki Jakuba Haberfelda, która znajdowała się nieopodal oświęcimskiego Zamku przy wjeździe do miasta. Nie wiadomo, do czego zbiornik był przeznaczony. Wiadomo tylko, że jest w całości wykonany z miedzi. Znajduje się na nim niewielki napis Jakub Haberfeld Oświecim-Kęty.

Pamiętam jeszcze z czasów, kiedy pracowałem w dawnej fabryce Haberfelda (w późniejszych latach Wytwórnia Wód Gazowanych i Rozlewnia Piwa), że takie zbiorniki znajdowały się na jej obiekcie, lecz wtedy nie zwracałem na nie uwagi. Mój wzrok przykuwały wówczas butelki z dawnej fabryki Haberfelda.

Od tamtej pory minęło sporo czasu i pewnego dnia sąsiad poinformował mnie, że ma w swojej piwnicy zbiornik z miedzi wykonany w Bielskiej wytwórni (świadczył o tym niewielki napis na spodzie zbiornika reklamujący tę firmę). Ale poinformował mnie, że pewnie nie będę zainteresowany nim, bo przecież ja zbieram tylko pamiątki z Oświęcimia. Zgodziłem się z nim, ale powiedziałem, że współpracuję z różnymi kolekcjonerami z całej Polski i bardzo chętnie zbieram też inne przedmioty z innych miast na wymianę. Któregoś dnia poszedłem do niego po zbiornik i faktycznie na spodzie znajdowało się logo Bielskiej firmy, która go wyprodukowała. Jednak największe moje zdziwienie było, gdy zobaczyłem, że na zbiorniku jest emblemat z fabryki Jakub Haberfeld Oświęcim. Ucieszyłem się z tego bardzo, tym bardziej że pamiętałem je z dawnych lat i nie zabrałem go wówczas do swojej kolekcji. Ale jak to się często mówi „nic w przyrodzie nie ginie”. Jest to kolejny przykład z mojej kolekcji, że pewne przedmioty związane z historią Oświęcimia, które gdzieś mi umykały, jednak powracają.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz